top of page
Opskrifter & Inspiration

Mad er information til cellerne i kroppen, og næringsstofferne kan tænde og slukke for dine gener. Celler bliver skiftet ud ofte, og dernæst bygget op af den føde vi indtager og optager. På godt og ondt.

Her på bloggen kan du hente lækre opskrifter og inspiration til at integrere den kost og de madvaner, som tænder for lige netop de ressourcer i din krop, du har brug for. ​

Opskrifterne inddrager årstidens gode råvarer, hvor det er muligt, men er der noget du savner, er du altid velkommen til at kontakte mig.

  • Hanne Hansen

Vand


Det gør en meget stor forskel for kroppens funktioner, om man sørger for at være vel hydreret.

Jeg kender selv kun alt for godt til det, og jeg har virkelig måttet arbejde på at blive bedre til at få væske nok indenbords hver dag. Tidligere har jeg endda haft svært ved at mærke tørst, og har det stadig til en vis grad om vinteren især.

Vand er essentielt for liv.

Vi kan ganske enkelt ikke overleve ret længe uden. 2-3 dage hvis det er meget varmt, og 5 dage hvis det er køligere, og kroppen ikke fordamper ret meget.


Men nu skal dette ikke handle om ren overlevelse, for vand er helt generelt vigtigt for langt de fleste funktioner i kroppen.

Så stor forskel gør selv en lille ændring i væskebalancen, når du træner

En undersøgelse blandt sportsudøvere viste, at bare 2% mindre væske i kroppen end det optimale, gav en udtalt dårligere præstation. Det er ikke ualmindeligt for atleter, som træner hårdt, at miste helt op til 6-10 % væske. Det kan føre til ændret kropstemperatur, øget træthed, mindsket motivation og overblik (1)(2). Det påvirker både fysisk og psykisk (3). Til gengæld kan man meget bedre undgå oxidativt stress og mælkesyre efter træning/udøvelse, hvis man tanker op før, under og efter. Muskler består af omkring 75% vand, så det giver jo mening(4)(5) .

Men det er ikke kun når vi udøver sport, vi kan være dehydrerede. Vi skal have tilført væske hver dag, for det er ikke bare muskler, som har behov for væske. Almindelige daglige aktiviteter kan nemt medføre et tab på 1-3%.

Vand er også brain-food

Hjernen er stærkt influeret af, om der er nok væske til stede. Mangel kan vise sig som træthed, angst, dårligere hukommelse og humør (6)(7). Ikke mindst hos børn hvis trivsel og evne til at koncentrere sig og tage imod læring mindskes betydeligt (8).

Ældre mennesker bliver meget hurtigere dehydrerede, da de jo i forvejen har mindre væske i kroppen, og samtidig mindre trang til tørst. Faktisk er det en hyppig grund til indlæggelse (9), og ofte kan symptomerne ligne demens med omtågethed, glemsomhed m.m.

Der er mange triggere af hovedpine og migræne, og væske mangel kan være en af dem. Der er ikke helt entydige undersøgelser, men min egen erfaring har helt sikkert vist, at det er en af de ting der udløse hovedpine og migræne.

Væske sætter skub i sagerne

Det samme gælder fordøjelses problemer som forstoppelse. Der kan være flere årsager til en træg fordøjelse (allergi/intolerans, for lidt fiber i maden m.m.), men helt sikkert er det, at hvis der mangler væske i kroppen, så er det et af de steder det kan mærkes, og det kan være i alle aldre, ikke bare hos ældre (10). Lider man af forstoppelse, får man ikke skilt sig af med affaldsstoffer, som bliver reabsorberet, og kan lave en masse problemer i kroppen.

Snyd kroppen med vand

I flere studier viser det sig, at der er gevinst ved at drikke mere vand, hvis man er overvægtig, og gerne vil tabe sig. De medvirkende drak 1/2 liter vand før 3 måltider om dagen i 8 uger, som resulterede i et stort vægttab. I et lignende studie på 12 uger tabte de medvirkende som fik ekstra vand 44% mere, end dem der ikke gjorde (11)(12)(13).

Hellere forebygge

Noget så alvorligt som hjertefejl kan forebyggende reduceres ved at sørge for nok væske. Det hjælper blandt andet hjertet til at få pumpet blodet effektivt rundt i hele kroppen, og mindsker risikoen for hjertefejl som hypertrofi (14).


Vand har MANGE funktioner i kroppen.

Det transporterer kulhydrater, vitaminer, mineraler, ilt og andre vigtige næringsstoffer rundt og affaldsstoffer ud, regulerer kropstemperaturen, smører leddene og de indre organer, også hjernen og giver struktur til celler og væv (15).

Kroppen består hos en voksen af ca. 60% vand. Hos børn er procentdelen højere (op til 75%) og hos ældre mindre (helt ned til 45%).

Vand er ganske enkelt hovedbestanddelen i kroppen. Musklerne og hjernen består af omkring 75% vand, blodet og nyrerne af omkring 81%, leveren af omkring 71%, knoglerne af omkring 22% og fedtvæv af omkring 20% vand (16).


Så hvor meget skal vi egentlig drikke?

Ca. 1 1/2 til 2 liter for kvinder og 2 til 3 liter for mænd. Og så kommer det selvfølgelig helt an på temperatur, og om vi bevæger os meget og sveder.

Det kommer også i høj grad på hvad vi ellers indtager. Eksempelvis kaffe, øl og en del te er vanddrivende.

Der er også stor forskel på væske indholdet i en kost med en høj andel af grønt, frugt og bær, versus en kost med høj andel af brød, kød og meget lidt grønt (17)(18)(19)(20).

Al væske er ikke "født lige". Jeg anbefaler selvfølgelig, at der ikke følger for meget sukker og andre tilsætningsstoffer med den væske du indtager. At størstedelen hver dag er rent vand. Og det er jo så det næste spørgsmål. Er det vand der kommer ud af din vandhane rent? Det har du mulighed for at checke på GEUS hjemmeside (21). Du kan også se hvad der bliver undersøgt for her (22). Jamen er flaskevand så bedre end vand fra hanen?Det kan du høre lidt om på en lille video her (23).

Skal man rense sit vand? Der er delte meninger, om det er nødvendigt. Der er også mange muligheder, hvis man gerne vil det. Både i den billige og den dyre ende. Check det evt. selv ud på nettet.

Og så lige 3 simple strategier der har hjulpet mig til at få drukket mere vand:

- Jeg starter med et par glas som det første om morgenen.

- Når jeg skal nogen steder, tager jeg en flaske med, som SKAL være drukket, inden jeg når frem. Tit fylder jeg den lige igen, inden jeg skal hjem.

- Når det er koldt, sørger jeg for at det jeg drikker er varmt.

Jeg tør godt at konkludere, at det er super vigtigt at få vand nok hver dag. Så måske du lige skulle tage et glas gratis (næsten i hvert fald) livseliksir mere?

For en god ordens skyld, vil jeg lige skrive, at de ovennævnte oplysninger ikke skal erstatte et besøg hos lægen!


0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Hvidløg

Søvn

Gulerod

bottom of page